perjantai 15. marraskuuta 2019

Niin, ”[l]oppu on etsinyt alun käsiinsä” — jälleen kerran, tekisi mieli lisätä. Elämä on yksinkertaista, hyvää ja kaunista, mutta näköpiirissä on tai tuntuu olevan yhä enemmän enteitä helvetin kamaluuksista. Merkit löytyvät elämästä ympärillä, mutta myös taiteesta ja kirjallisuudesta.
Jumala loi eläimet
ihminen alkoi nimetä niitä
Hölderlin tajusi etteivät edes jumalat elä tässä ja nyt
myös heidän todellisuutensa
ovat jakautuneet
luonnossa ei ole suuntaviivoja
vain siirtymiä
mitään ei ole rajattu tarkasti
omaan ääriviivaansa
jos olenkin juossut läpi vuosien
on minun käveltävä takaisin
Se mitä Hölderlin näki tai Francis Bacon maalasi, oli kauhistava kokemus, mutta myös ehdottomasti totta. Ja silti, yritäpä kohdistaa katseesi Baconin maalauksiin — vaikkapa Eliotin inspiroimaan ”autiomaatriptyykkiin”, jonka Haapala mainitsee — ja kerro, mitä näet. Maailman lukeminen on runouden lukemista, ja runouden lukeminen on maailman lukemista, ennen pitkää itse kukin joutuu ottamaan siihen kantaa. Kaikki on selvää, mutta samaan aikaan hirvittävän monimutkaista. Loppu on etsinyt taas alun käsiinsä. Muistatteko kristityn Blaken maalauksessa, Haapala kysyy, hänet joka ”lukee kirjaa / synnin paino selässään”, hänet joka ”hoippuu paahtavalla tiellä / ja varjo on hänen edessään”.

3 kommenttia:

  1. Karri, Baconin triptyykki viittaa myös 70-luvulle ja minun synnyinvuoteeni 1971. Itse asiassa runopätkä joka maininnan ympäristöstä löytyy on ekfrasis tai tekstiympäristöön (hiukan japanilaisittain laadittuun yölliseen maisemaan) upotettu triptyykin runollistettu versio - yksi puhujan itsereflektion hetkistä. Samaan linjaan liittyy Blaken maalaus: ihmisessä - tai siis ainakin minussa - on jotain olennaisesti synkempää kuin pelkkä huono tietoisuus.

    VastaaPoista
  2. Vesa, todella kiintoisaa. Baconin maalauksissa jännittävällä tavalla häiritsevää on juuri se, että niissä ihminen näyttää olevan "pelkkiä sisälmyksiä". Mieleen hiipii kuitenkin aina epäilys, että pitäisikö niistä osata sanoa jotain muutakin. Olet ratkaissut "ongelman" samalla metodilla, jota minäkin käytän sekä kuvia katsellessani että runoja lukiessani: jos en osaa heti tulkita näkemääni/lukemaani, turvaudun kuvan tai tekstin mahdollisimman mutkattomaan kuvailuun. Se yleensä auttaa pääsemään myös tulkinnan alueelle. Suosittelen kaikille!

    Siitä meri-proggiksesta vielä: oliko sulla mielessä jotain konkreettista? Itse laskeskelin, että meriaiheisia merkintöjä on blogissa jo nelisenkymmentä. Olen suunnitellut yhteisnidettä Neljännen seinän ja Runousvuoden teksteistä, mutta voisihan sitä tehdä myös ekslkusiivisen pikku niteen näistä meriaiheisista merkinnöistä: 20 kappaleen numeroitu painos kaikille teksteissä mainituille jaettavaksi, loput "myyntiin". Innoistuisitko sinä kirjoittamaan siihen esipuheeksi jotain? Mielestäni sivu tai kaksi riittäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, kiitos tarjouksesta merikirjaan. Ilman muuta voisin kirjoittaa jotain alkuun.

      Kiinnostava olisi myös sinun runosi näiden pohjalta, jonkinlainen meri-ready-made tai sea-already-there.

      Se tuli ekana mieleen sinut tuntien.

      Poista