lauantai 4. toukokuuta 2019

Näkymättömyys ei merkitse ainoastaan sitä, että nahkiaisten tiedot puuttuvat. (Siis sitä, että tietoja ei joko ole tai ne on jätetty tahallaan pois.) On muitakin mahdollisuuksia. Valaiseva on tapaus Édouard Manet ja hänen maalauksensa ”Folies-Bergèren baari” vuodelta 1882. Teoksen suhde todellisuuteen ja sen esittämiseen liittyviin kysymyksiin on mutkikas, ja ongelmat alkavat teoksen kuvailusta. Kuten teoksen nimikin vihjaa, kyseessä on realistinen joskin impessionistisesti toteutettu interiööri kuuluisasta pariisilaisesta varieteeteatterista. Välittömästi kuvan etualalla, sen alalaidassa, näkyy tarjoilupöytä, jonka päälle on aseteltu muun muassa hedelmävati ja valikoima erilaisia alkoholijuomia. Maalauksen keskellä, tiskin takana, siihen kämmenillään nojaten, seisoo suoraan edestä kuvattu tarjoilija, joka niinsanotusti katsoo melkein kameraan, muttei ihan. Tähän päättyy kuvailun helppo osa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti